24 maja 2021

Ultrakrew – akcja społeczna i CSR, który porusza krwiobieg.

Autorzy:  Jolanta Blaszkowska-Bastian i Jacek Bastian

(artykuł pokazuje na przykładzie akcji Ultrakrwi, w jaki sposób akcja społeczna jest narzędziem budowania zaangażowania i integracji różnych środowisk)

Tekst pierwotnie ukazał się w czasopiśmie Personel Plus (12/2020) Wydawnictwa Wolters Kluwer Polska

Jako organizatorzy ogólnopolskiej akcji Ultrakrew od 4 lat pracujemy na społeczne zaangażowanie zarówno pojedynczych ludzi, jak i całych organizacji. To jest świadomy proces budowania społeczności zaangażowanej w krwiodawstwo. Łączymy ludzi i firmy wokół sprawy, od której wszyscy bez wyjątku zależymy. Tą sprawą jest krew – lek, którego nie da się ani wyprodukować, ani kupić, można go wyłącznie dostać od drugiego człowieka. Akcja nie otwiera zatem ludziom portfeli, tylko sięga po ich odwagę. Odwagę, by pierwszy raz oddali krew, a jeśli nie mogą, to znaleźli kogoś, kto jest gotów to zrobić. Siłą akcji jest pokazanie, że angażować może się każdy na wiele sposobów, bo krew nas łączy bez względu na nasze poglądy, sytuację społeczną i ekonomiczną. Bez niej po prostu nas nie ma. Siłą Ultrakrwi jest to, że na społecznym zaangażowaniu wszyscy wygrywają. Ale przekonać ludzi do tego nie jest tak łatwo.

Co jest dla nas narzędziem budowania zaangażowania?

Narzędziem naszych działań jest sport. On

towarzyszy naszej kampanii oraz zbiórkom krwi. Dlaczego sport? To wynika z naszej historii. Akcji powstała z wdzięczności za uratowanie życia osoby, która z dnia na dzień zachorowała na rzadką chorobę krwi i zapadła w śpiączkę. Jedynym ratunkiem było podawanie dużej ilości osocza. Finał tej walki okazał się pozytywny, a z wdzięczności odbył się bieg brzegiem morza od zachodu na wschód, 550 km w trudnych zimowych warunkach. Ten bieg był realizacją ob

ietnicy złożonej przy łóżku szpitalnym w czasie walki o życie. Bieg połączył wielu ludzi oraz zaangażował firmy odpowiedzialne społecznie, a przede wszystkim dał początek kolejnym akcjom, kolejnym biegom na tym dystansie, dzięki którym zebraliśmy 1800 litrów krwi. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że 450 mililitrów krwi statystycznie ratuje 3 życia, to razem z naszymi Partnerami, ich pracownikami oraz pojedynczymi ludźmi z całej Polski zrobiliśmy coś naprawdę ważnego.

Sport ma dla nas w tej akcji duże znaczenie, bo pomaga nam wyciągać ludzie z foteli i to dosłownie. Zaprasza ich do aktywności fizycznej, do dbania o swój krwiobieg. Współpraca z lekarzem hematologiem pozwala zaś edukować ludzi w temacie krwi i obalać mity.

 

Dlaczego to działa, czyli jak sport buduje zaangażowanie?

Zimowy marszobieg 550 km w 6 dni to nie jest rywalizacja ani wyścig. Tu nie ma pierwszych czy ostatnich

 

miejsc. Nasz zespół idzie na całość, ale goście, którzy chcą dołączyć mogą pokonać tyle trasy, ile potrafią, wspierani

przez innych. I za każdym razem przekraczają tu swoje ograniczenia, podejmują osobiste decyzje dotyczące tego, co zrobią dla swojego zdrowia i kondycji. Tak działa klimat Ultrakrwi – pomimo, że jest zimno na dworze, dbamy o to, aby ludziom było gorąco. Jak? Budujemy więzi, dużo się śmiejemy na trasie, prowadzimy rozmowy lub kiedy

trzeba milczymy. To siła emocji, jakie daje to wspólne doświadczenie, napędza zaangażowanie ludzi. Wówczas mówią i piszą o akcji innym, oddają krew, nie wstydzą się pokazać siebie jako przykład dla innych. Dzielimy się ich zdjęciami z donacji na profilu, bo tak rozsiewa się wirus zaangażowania.

 

Jak angażują się nasi Partnerzy?

Firmy, dla których Ultrakrew jest częścią CSR wspierają nasz cel na różne sposoby. Każda organizacja ma swój potencjał, który można przekuć na różne formy angażowania się. Oto kilka wybranych przykładów z naszej praktyki:

  • firmy organizują zbiórki krwi z udziałem pracowników na terenie firmy lub też pracownicy oddają krew w różnych placówkach RCKiK lub WCKiK w Polsce na hasło Ultrakrew. Przykładem takich Firm są InterRisk, DHL Parcel Polska, Grupa NDI. Motor Centrum
  • Firmy organizują zespoły biegowe lub pojedynczych biegaczy, którzy biorą udział we fragmentach pokonywania trasy biegu (InterRisk, Grupa NDI, Motor Centrum)
  • wspierają Ultrakrew w kampanii publikując treści dotyczące akcji na swoich portalach. Dodatkowo sieć Kin Helios Polska, w czasie akacji emituje spot o Ultrakrwi w części reklamowej przed seansami
  • Firma DHL Parcel Polska z pomocą swoich kurierów pomaga nam dostarczyć materiały dla zaangażowanych krwiodawców, a Motor Centrum ułatwia ekipie supportu (wspierającej biegaczy) przemieszczać się.

 

To tylko kilka przykładów, bo nie sposób wymienić tu wszystkich zróżnicowanych działań, których integracja pozwala akcji trwać, rozwijać się i osiągać wspólnie rezultaty. Te organizacje włączają swoich pracowników dając im okazję, by odnaleźć się w tym doświadczeniu na wiele sposobów.

 

Akcja dla wszystkich – czyli samorządy, instytucje i mistrzowie olimpijscy na pokładzie.

 

To, co jest siłą społecznego zaangażowania Ultrakrwi to to, że spotyka się tu aktywność zarówno pojedynczych ludzi, jak i firm, ale też lokalnych samorządów, które pomagają w czasie biegu organizować zbiórki krwi. To również wsparcie Ambasadora, Mistrza Olimpijskiego Adama Korola, który oddaje krew w ramach akcji i prowadzi czoło Ultrakrwi na wybranym odcinku dla gości w biegu. To również niepełnosprawne dzieci z

Lidzbarka Warmińskiego, które przygotowują medale dla osób zaangażowanych. To wsparcie Straży Granicznej, która na

granicy dba, abyśmy nasz cel mogli osiągnąć bezpiecznie.

Jak widać kluczem jest tu integracja różnych podmiotów, która bazuje na potencjale tych, którzy pomagają.

 

Co jest trudne, w budowaniu zaangażowania?

 

Po pierwsze cel. Wielu nam kibicuje, ale niewielu ma odwagę w to wejść. Kiedy szukamy firm, gotowych zmierzyć się z tematem krwiodawstwa słyszymy, że temat szlachetny, i jednocześnie niezręczny dla uruchomienia kampanii w firmie. Po drugie trudnością w budowaniu zaangażowania jest brak odwagi w niektórych organizacjach do mówienia „nie, nie wesprzemy Was”. Dla organizacji społecznych złudna nadzieje jest gorsza niż jasny komunikat. Jesteśmy zdania, że odpowiedzialność społeczna powinna wiązać się z odwagą mówienia wprost.

Podsumowując w 2019 roku, Jacek Bastian, twórca Ultrakrwi otrzymał od Forum Odpowiedzialnego Biznesu nagrodę „Człowiek, który zmienia biznes”. Często zastanawiamy się, co to właściwie znaczy „zmieniać biznes”. Dla nas to uczyć się odważnie angażować w tematy ważne. choć niełatwe. Uczyć się pytać i rozmawiać wprost. Otrzepywać się z porażek i iść dalej. Wdrażać wartości, które wychodzą daleko poza biznes. To nie jest łatwe, patrząc na to, ile takich organizacji jak nasza kończy działalność po pierwszym roku z powodu braku wsparcia. Co jest szansą rozwoju dla organizacji społecznych takich jak Ultrakrew? Naszym zdaniem mentoring, którego obecnie bardzo brakuje. To działanie nisko kosztowe, a jednak wymagające od doświadczonych liderów biznesu osobistego zaangażowania. Byłby to cenny wkład na rzecz wspólnego budowania zaangażowania społecznego. Wkład, który bazuje na tym, że każdy pracuje na swoim potencjale i tym potencjałem się dzieli.